مطالب

پی آر پی چیست؟

توسط مارس 5, 2018 بدون دیدگاه

PRP(پی آر پی) پوست و مو: مزایا ، روش و هزینه

به لطف چهره‌های سرشناسی که در رسانه‌ها و مجامع عمومی در مورد مزایای پی آر پی سخن گفته‌اند، محبوبیت این روش درمانی فوق العاده رو به فزونی گذاشته است. پی آر پی (درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت یا پلاکت درمانی) سال‌ها است که در حوزه‌های پزشکی کاربرد دارد، برای مثال جراحان ارتوپدی از آن برای درمان آسیب دیدگی‌های رباط بهره می‌گیرند. اگر بخواهیم پی آر پی را در یک جمله به بهترین وجه توصیف کنیم باید بگوییم: پی آر پی صورت ، گونه نوینی از پزشکی بازسازی کننده است که فقط و فقط از خون خود بیمار استفاده می‌

 

متقاضی ایده‌آل پی آر پی

مام گروه‌های سنی می‌توانند از پی آر پی بهره بگیرند. دستاورد پلاکت درمانی برای بیماران جوانتر بهبود کیفیت پوست و رفع عارضه‌های زودهنگام پیری است. به موازات افزایش سن و نمودار شدن نشانه‌های پیری کاربردهای معین‌تر وخاص‌تری برای پی آر پی تعریف می‌شود و تاثیر آن نیز چشمگیرتر می‌گردد.
چون در پلاکت درمانی دارویی به جز خون خود بیمار تزریق نمی‌شود، تعداد بیمارانی که انجام این عمل برایشان مناسب نباشد، انگشت شمار است و اکثر معیارهای زیر در حقیقت عارضه‌هایی هستند که بیمار به دلیل ابتلا به آنها باید بستری شود.

  •  ترومبوسیتوپنی بحرانی (پایین بودن تعداد پلاکت‌های خون)
  •  سپتیسمی یا گَندخونی
  •  ناپایداری همودینامیک (فشار خون ناپایدار)
  •  وجود عفونت در ناحیه تزریق
  • بارداری و شیردهی


ابتدا متخصص در جلسه مشاوره موارد کاربرد پلاکت درمانی را مشخص می‌کند، سابقه پزشکی را به دقت بررسی می‌نماید و روند درمان را کاملاً توضیح می‌دهد. همچنین عکس‌هایی از بیمار برای درج در پرونده و مقایسه با نتایج بعد از عمل گرفته می‌شود.
عمل پی آر پی حدود ۹۰ دقیقه زمان می‌برد. ابتدا کرم بی‌حسی موضعی روی صورت و دیگر ناحیه‌های مورد نظر مالیده می‌شود، سپس نمون خون کوچکی، معمولاً از بازو، گرفته می‌شود؛ این کار دقیقاً مانند زمانی است که قبل از جراحی عمومی برای آزمایش خون انجام می‌شود. سپس نمونه در دستگاه سانتریفیوژ قرار داده می‌شود و به مدت ۱۰ دقیقه با سرعت بسیار بالا چرخانده می‌شود تا اجزا تشکیل دهنده آن از یکدیگر جدا شود.
کرم بی‌حسی بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه روی صورت باقی می‌ماند. البته سوزن‌های تزریق بسیار ظریف است، اما چون چند تزریق انجام می‌شود، ما می‌خواهیم بیمار کاملاً راحت باشد.

پلاسمای کم پلاکت (PPP) جدا نگه داشته می‌شود تا در انتهای درمان مورد استفاده قرار بگیرد. پی آر پی به خوبی هم زده می‌شود و سپس با سوزن‌های بسیار ظریف در بخش‌های تعیین شده در جلسه مشاوره تزریق می‌شود. در انتها صورت قبل از استعمال یک لایه پی آر پی تمیز می‌شود.

 

نظر بدهید