مطالب

روش سیفر (SAFER)در کاشت مو چیست؟

توسط مارس 5, 2018 بدون دیدگاه

دستگاه سیفر

با توجه به سئوالات زیادی که در ارتباط با روش کاشت موی اتوماتیک توسط کاربران محترم می‌شود برخود لازم دانستیم که اطلاعات نسبتاً جامع و علمی در مورد این روش ارائه دهیم:
روش کاشت موی اتوماتیک یا SAFER که مخفف (Suction Assisted Follicular Ex traction and Reimplantation) است در واقع همان روش FIT (FUE) است با این تفاوت که برای برداشت گرافتها از نواحی دهندۀ پشت سر از دستگاه استفاده می شود. این دستگاه omnigraft نام دارد و ساخت یک کمپانی فرانسوی به نام (medicamat) است که اولین بار در حدود سال 2000 میلادی وارد ایران شد. (بنابراین برخلاف تبلیغات موجود دستگاه جدیدی نیست). در آن زمان دستگاه مذکور توسط تعداد محدودی از پزشکان مورد استفاده قرار گرفت و از آن به عنوان کاشت موی اتوماتیک یا (AHRS) نام برده می شد. در آن زمان دستگاه مذکور قابلیت برداشت گرافتها به روش FIT، جدا نمودن گرافتها و نیز کاشت آنها با متد پانچ را داشت. پس از مدتی انجمن متخصصان پوست ایران طی نامۀ شمارۀ 751485 / پ مورخ 18/12/81 ممنوعیت این دستگاه را به دلیل زیان آور بودن برای افرادی که تحت عمل پیوند مو قرار می‌گیرند اعلام نمود. علل عمده‌ای که برای غیر علمی بودن این دستگاه ذکر شد عبارت بودند از:
احتمال انتقال بیماریها به دلیل عدم امکان استریل نمودن کلیۀ قسمتهای دستگاه بخصوص تیوپهای انتقال دهندۀ گرافتها، ایجاد تخریب در نواحی دهنده و گیرنده و استفاده از مکانیسم قدیمی و مطرود شدۀ پانچ گرافت.

روش سیفر
در سال 2002 نیز در کنگرۀ اروپایی پیوند مو در لندن یکی از پزشکان فرانسوی که جزو شرکت سازندۀ دستگاه است مقاله ای ارائه داد که مورد مخالفت تمامی اعضاء و متخصصان کشورهای دیگر قرار گرفت و ایشان نتوانست پاسخ سئوالات مختلف مطرح شده را بدهد و یکی از ایرادات عمدۀ مطرح شده این بود که مکانیسم دستگاه طوری است که 30 تا 50 درصد فولیکولهای ناحیۀ دهنده را از بین می برد و بقیۀ دستگاه همان پانچ قدیمی است که دیگر همۀ جراحان کاشت مو به دلیل جوشگاههايي که در ناحیه گیرنده برجای می گذارد چند سالی است که آن را کنار گذاشته اند و کسی هم خریدار آن نیست. زیرا نه بیمار راضی است و نه پزشک راضی می‌شود با آن کار کند و بعداً کمپانی سازندۀ دستگاه و نیز انجمن بین المللی جراحان پیوند مو اعلام کردند این دستگاه فقط برای آموزش کاشت مو و برای افراد مبتدی و تازه کار می‌تواند مفید باشد. چند سال بعد کمپانی فرانسوی اقدام به ساخت نوع جدیدتری از دستگاه نمود که در واقع همان دستگاه قبلی بود با این تفاوت که قسمت جدا کنندۀ گرافتها حذف شده و صفحۀ دستگاه نیز به شکل دیجیتالی کار می‌کرد. این در واقع همان دستگاهی است که اخیراً تبلیغاتی در مورد آن در ایران می شود و توسط تعداد بسیار اندکی از پزشکان در ایران خریداری شده است. نام آن را نیز تغییر داده و از AHRS به SAFER یا «کاشت موی اتوماتیک» تبدیل کرده اند. در واقع این دستگاه اتوماتیک هم نیست چون برداشت گرافتها بصورت تک تک با هندیپس دستگاه ولی توسط پزشک یا تکنسین انجام می شود. این روش همان FIT است که هم بصورت دستی و هم با این دستگاه و نیز بسیاری از انواع دستگاههای مشابه نیز انجام می‌شود. چندی پیش روش FIT در بیانیه ای که توسط انجمن بین المللی جراحان پیوند مو (ISHRS) منتشر شد با روش FUT مورد مقایسه قرار گرفت که در همین بخش، مقالۀ آن موجود است و این انجمن در مجموع روش FUT را برتر و با کیفیت بالاتری می‌داند. ضمناً سایر عیوب این دستگاه که قبلاً ذکر شد هنوز هم در نوع جدید آن وجود دارد. همانطور که قبلاً هم گفته شد این دستگاه برای آموزش کاشت مو و برای افراد مبتدی و تازه کار که توانایی تربیت تکنسین ندارند خوب است.

نکتۀ دیگر اینکه این دستگاه هیچگونه ارتباطی با کاشت موی روباتیک «کاشت مو توسط روبات» ندارد. روبات کاشت مو در آمریکا در حال ساخت بوده و آرتاس (ARTAS) نام دارد. همانطور که در بخش «پاسخ به پرسشها» نیز ذکر گردید در آخرین همایش بین المللی سالیانه انجمن جراحان پیوند مود (ISHRS) که در سال 2011 در ایالت آلاسکای آمریکا برگزار گردید سازندگان این روبات فقط از ماکت آن پرده برداری کرده و اظهار داشتند با توجه به نواقص زیادی که این روبات دارد هنوز به حد تولید صنعتی و قابل فروش نرسیده و در حال حاضر مشغول رفع نواقص آن هستند. بنابراین روبات کاشت مو نیز هنوز در دنیا کار خود را شروع نکرده است.
درحقیقت امروزه از روش‌های پیشرفتۀ تقسیم فولیکولی و تهیۀ گرافتهای فولیکولار یونیت (FU) با استفاده از میکروسکوپهای تخصصی استفاده می شود و در ناحیۀ طاس یا کم پشت سر با استفاه از ابزار و تجهیزات بسیار ظریف و با دقت بسیار بالا کاشت انجام می شود و این روشی است که تمامی بزرگان این رشته انجام می‌دهند و نتایج بسیار خوب و رضایت بخشی به همراه دارد.

منبع کلینیک آریا

روش Sut
مطلب بعدی

نظر بدهید