مطالب

خطرات کاشت مژه

توسط مارس 5, 2018 بدون دیدگاه

خیلی از افراد از چهره شان خیلی راضی نیستند، به همین دلیل هزار و یک کار انجام می دهند تا به ظاهر دلخواه شان برسند. یکی از این اقدام ها استفاده از مژه مصنوعی است. شاید فکر می کنید مژه مصنوعی به نظر خیلی هم خطرناک نمی رسد، فوقش با یک چسب می چسبانیدش و اگر خوش تان هم نیامد می کَنیدش اما اگر بگوییم ممکن است باعث کوری چشم تان شود چه واکنشی نشان می دهید؟ البته همه موارد به کوری ختم نمی شوند.

عوارض و خطرات کاشت مژه موقت چیست؟

چسب مژه مصنوعی می‌تواند باعث التهاب پوست پلک و زمینه‌ساز اگزما و حساسیت شود. البته ممکن است این عوارض در اولین نوبت بروز نکند ولی فرد بعد از چند بار استفاده از مژه مصنوعی معمولا دچار مشکل می‌شود. ضمن اینکه این چسب‌ها حاوی ماده سرطان‌زا نیز هستند. علاوه بر این مژه‌های مصنوعی حاوی فلزات سمی و مواد نگهدارنده شیمیایی هستند که خود دلیلی محکم برای دوری از آن است. ضمنان اگر به لاتکس حساسیت دارید، اول باید مطمئن شوید که چسب مژه مورد استفاده حاوی این ماده حساسیت‌زا هست یا نه. البته این موضوع تقریبا غیرممکن است زیرا این چسب‌ها بدون وجود لاتکس نمی‌توانند مژه را روی پلک نگه دارند.

ریزش مژه‌های طبیعی و کم‌پشت شدن آن‌ها
از دیگر عوارضی که چسب مژه می‌تواند به دنبال داشته باشد این است که خون‌رسانی را در سطحی که مژه روی آن چسبانده شده کم می‌کنند و باعث کم‌پشتی مژه‌های طبیعی می‌شوند. همچنین بلندی مژه مصنوعی حداكثر باید دو برابر بلندی مژه طبیعی باشد. بیش از این مقدار به‌ خصوص اگر مژه‌های طبیعی ضعیفی دارید، می‌تواند باعث ریزش مژه شود و در نهایت اگر شخصی كه کاشت مژه موقت را برای شما انجام می‌دهد ماهر نباشد ممكن است مژه‌های پلک بالا و پایین را به هم بچسباند و در نتیجه مژه‌های طبیعی هم كنده شوند.

احتمال زیاد ابتلا به گل مژه
مژه مصنوعی احتمال ابتلا به عفونت، به ویژه گل مژه را افزایش می‌دهد و این مسئله در افرادی که استعداد ابتلا به گل مژه را دارند خیلی بیشتر اتفاق می‌افتد. به طور کلی، افرادی که از مژه‌های مصنوعی استفاده می‌کنند به دفعات بیشتری به گل مژه مبتلا می‌شوند.

احتمال ایجاد عفونت چشمی
اگر مژه مصنوعی وارد چشم شود، باعث بروز عفونت‌ چشم و همچنین تحریک بسیار شدید خواهد شد.

 

به خاطر چند میلی متر بیشتر!

۱. می چسبانند، نمی کارند

آرایشگرها برای اینکه ظاهر مژه ها بلند و پرپشت به نظر برسد، کاشت مژه را پیشنهاد می کنند ولی در واقع خبری از کاشت مژه نیست و تنها مژه مصنوعی را می چسبانند. کاشت مژه فرایند پیچیده ای است که تنها باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

۲. مژه مصنوعی دائمی نداریم

بعضی از آرایشگاه ها با عنوان دائمی بودن مژه های مصنوعی شما را وسوسه می کنند تا این کار را انجام دهید. ولی در واقع این مژه ها به هیچ وجه دائمی نیستند و مراقبت و تحمل آنها خیلی سخت است.

۳. پرپشتی مصنوعی به قیمت کم پشتی واقعی

یکی از مهمترین عوارض مژه های مصنوعی آسیب رساندن به مژه های طبیعی است چون خونرسانی را در سطحی که مژه روی آن چسبانده شده کم می کنند و باعث کم پشتی مژه های طبیعی می شوند.

۴. اگزما و حساسیت به چسب روی شاخش است

یکی از مشکلاتی که مژه های مصنوعی می توانند به وجود بیاورند، اگزما و حساسیت به چسب مورد استفاده است. با توجه به اینکه پوست لبه پلک نازک است، خطر ایجاد حساسیت در آن بالاست و احتمال به وجود آمدن التهاب، خارش و قرمزی دور چشم نیز وجود دارد.

۵. نواری و دانه ای هر دو مضرند

شاید بعضی از افراد تصور کنند استفاده از نوع نواری مژه مصنوعی نمی تواند مشکلی را برایشان به وجود بیاورد، در حالی که تفاوت قابل توجهی بین این مژه ها وجود ندارد.

۶. برای گل مژه آماده شوید

مژه مصنوعی احتمال ابتلا به عفونت، به ویژه گل مژه را افزایش می دهد و این مسئله در افرادی که استعداد ابتلا به گل مژه را دارند خیلی بیشتر اتفاق می افتد. به طور کلی، افرادی که از مژه های مصنوعی استفاده می کنند به دفعه های بیشتری به گل مژه مبتلا می شوند.

۷. برای شما مفید است

مژه های مصنوعی می توانند فقط برای بعضی از افراد مفید باشند؛ برای مثال اگر فردی در اثر سوختگی و یا بیماری، مژه اش را از دست بدهد و امکان کاشت مژه فراهم نباشد، پزشک استفاده از مژه های مصنوعی را توصیه می کند. تشخیص اینکه فرد شرایط کاشت مژه را دارد یا نه تنها برعهده متخصص است نه آرایشگران.

۸. یک بار استفاده کنید ولی حتماً مرغوب ترین جنس باشد

چنانچه جزو آن دسته از افرادی بودید که پزشک اجازه استفاده از این نوع مژه ها را به شما داده و یا اینکه شب عروسی تان است و تنها یک بار می خواهید از این نوع مژه ها استفاده کنید، باید مرغوب ترین نوع این نوع مژه را بخرید.

۹. به دیگران مژه قرض ندهید

مژه مصنوعی مانند لوازم آرایشی یک وسیله شخصی است؛ پس از زدن مژه مصنوعی دست دوم، به خصوص وقتی شخص دیگری را که قبلاً از آن استفاده کرده نمی شناسید، جداً خودداری کنید. به هیچ وجه مژه های مصنوعی خودتان را هم به کسی قرض ندهید.

۱۰. مژه مصنوعی چند بار مصرف نداریم

این مژه ها باید به صورت یک بار مصرف باشند و استفاده از یک مژه مصنوعی و چسب مخصوص آن به دفعه های زیاد توصیه نمی شود چون به طور یقین این مژه ها با هر بار کندن و چسباندن دوباره دچار آلودگی می شود و به چشم آسیب وارد می کند.

۱۱. با مژه مصنوعی لنز استفاده نکنید

آرایشگرها معمولاض برای اینکه چشمان تان در کنار مژه مصنوعی زیباتر به نظر برسد، گذاشتن لنز را هم به شما پیشنهاد می کنند ولی این کار احتمال عفونت چشم را تا چند برابر زیاد می کند.

۱۲. روی مژه مصنوعی ریمل نزنید

روی مژه مصنوعی نباید ریمل زد چون احتمال ابتلا به عفونت و التهاب شدید چشم بالا می رود.

۱۳. بلند مدت استفاده نکنید

مدت ماندگاری مژه مصنوعی روی چشم نباید زیاد باشد. هر چه مژه مصنوعی بیشتر روی چشم بماند، به همان میزان مشکلات ناشی از آن بیشتر می شود.

۱۴. عوارضش پرهزینه است

درمان مشکلات ناشی از مژه های مصنوعی، سخت و طولانی مدت است و گاهی ۶ تا ۹ ماه طول می کشد و حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه روی دست تان می گذارد.

۱۵. این علائم را دیدید سریع مژه را بردارید

اگر در اثر استفاده از مژه های مصنوعی با مواردی مانند پرخونی در چشم، خارش در پلک، ترشح از لبه پلک، درد در چشم و قرمزی در لبه پلک مواجه شدید باید هر چه سریع تر مژه مصنوعی را بردارید.

۱۶. چسب ها را فقط یک بار استفاده کنید

چسب های مژه های مصنوعی استریل نیستند و خودشان به تنهایی می توانند برای مژه مشکل ایجاد کنند. چسب هایی که در آرایشگاه ها هستند چندین و چند بار باز و بسته می شوند و احتمال آلوده شدن آنها بالاست. اگر اقدام به زدن این چسب کردید حتماً چسب آن را دور بیندازید و برای نوبت بعدی از آن استفاده نکنید.

۱۷. مراقب انتقال آلودگی به چشم باشید

چشم نسبت به آلودگی و عفونت بسیار حساس است و حتی با ایجاد تمیزترین شرایط باز هم احتمال ایجاد عفونت وجود دارد.

۱۸. گاهی باعث کوری می شود

مدتی است این ادعا مطرح شده است که مژه های مصنوعی و چسب هایی که برای چسباندن آن به کار می روند، می توانند تاری دید و حتی نابینایی را به همراه داشته باشند. آیا این ادعا واقعیت دارد؟ دکتر محمدرضا فرتوک زاده، فوق تخصص پیوند قرنیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران این موضوع را تایید می کند و می گوید: « اخیراً یک مورد در کمیسیون قوه قضائیه مشاهده شده است که خانمی از یک آرایشگاه به دلیل مژه مصنوعی ای که باعث ایجاد عفونت، زخم در قرنیه و کم بینایی شده، شکایت کرده است. چسباندن مژه مصنوعی یک کار علمی نیست و خطر عفونت و زخم قرنیه را به همراه دارد. حتی خود چسب که از بسته بندی بیرون می آید استریل نیست و برای چشم مشکل ایجاد می کند. »

نظر بدهید